PROJECTES 1ESO


LECTURA 3aavaluació
Joan, el Cendrós

Resultado de imagen de Joan el cendrós Joan, un jove estudiant, ens descobreix les seues circumstàncies personals: les alegries i les tristeses, les inquietuds i les preocupacions, la relació amb els seus familiars i el tracte amb els amics; així mateix, ens relata algunes anècdotes personals que, de segur, també viuen els adolescents d’avui en dia: els problemes dels estudis, les relacions amoroses, o la màgia del seu ordinador. La idea bàsica que ens presenta Joan, el Cendrós és que s’ha d’aprendre a confiar en un mateix. Només així es pot deixar de ser un personatge invisible davant dels altres; només així es reconeixen els mèrits d’algú: sent un mateix.
L’interés del llibre rau fonamentalment en la presentació i l’anàlisi del món dels adolescents i, per tant, qualsevol escena és susceptible de traure a debat i reflexió les preocupacions i els conflictes juvenils:
—La col·laboració entre companys.
 —La solidaritat.
—Les relacions afectives.
—La necessitat de compartir les coses amb els altres.
 —L’amistat enfront de l’egoisme.




--------------------------------


PROJECTE 2naavaluació
MISTERIS S.L   1ESO



A partir de la lectura de MISTERIS S.L de Francesc Gisbert i amb la idea d'aconseguir l’equilibri entre entreteniment i aprenentatge, hem llançat la proposta d'adaptar algun dels misteris a resoldre al llibre i fer-ne, o bé un fotomuntatge, a l'estil de novel.la gràfica o fotonovel.la, o bé una versió filmada. Es tracta de formar equips de treballs i fer una versió lliure del misteri a resoldre. La finalitat, a més de l'enriquiment que suposa per si sol el fet de llegir i escriure, és tant ampliar coneixements - escriure guions, estudiar tècniques cinematogràfiques..., com fomentar el treball cooperatiu, la responsabilitat individual dins del grup, les relacions personals...

El treball té diferents parts:
- lectura comprensiva de cadascun dels relats.
- seleccionar un argument de base d'un dels relats.
- escriure una adaptació del "misteri" elegit : guió literari i guió tècnic. 
- familiaritzar-se amb el llenguatge cinematogràfic. 
- presentar un curt per equip o una novel.leta gràfica d'un dels sis misteris policiacs adaptats.


Cal consultar el següent enllaç:
A més:


Exemple de novel.la gràfica- fotonovel.la-

Click to play this Smilebox photo album

-----------------------------------

PROJECTE 1aavaluació

MARINA1ESO


Les propostes de treball han estat seleccionades a partir de la guia elaborada per la mateixa autora del llibre, Gemma Pasqual i Escrivà.

ACTIVITATS


Seguim amb Marina

Activitat 5
Un viatge en tren ( ÀREA DE GEOGRAFIA I HISTÒRIA )
Resultado de imagen de tren Gandia a ValenciaActivitat d'equip. 
De la comarca de la Safor a la comarca de l’Horta.

La Marina s’ha traslladat de la seua tranquil·la Oliva (la Safor) a la precipitació de la ciutat de València (l’Horta). En tota la novel·la són constants les referències a aquestes dues ciutats que es troben situades en comarques ben diferents. Busqueu informació sobre el trajecte que fa el tren, per quins pobles i ciutats passa i a quines comarques pertanyen. A més a més, situeu les localitats en un mapa comarcal.


Activitat 4

Una notícia trista
Act. individual
Acabem de llegir tot el llibre.
A l’última pàgina ens trobem amb una notícia trista, que ens explica un diari. L'activitat consisteix a  redactar en forma de notícia altres fets narrats a la novel·la. Recorda:
    La notícia

    La notícia és un text narratiu que informa d’un fet o d’un esdeveniment de l’actualitat de forma objectiva.
  • Contingut de la notícia
    La notícia s’estructura a l’entorn de sis preguntes bàsiques (les 5w):
    qui? (la protagonitza), què? (ha passat), quan ? (s’ha produït), on? (ha succeït), per què? (ha passat), com? . Amb tot, però, no sempre es té prou informació per respondre totes aquestes qüestions.
    Aquesta és una estructura fixa, de piràmide invertida; és a dir, la informació es disposa de més a menys importància.

  • Estructura de la notícia
    La notícia presenta tres parts: el titular , l’ entrada (o lead ) i el cos .
    .El titular : exposa de forma clara el contingut de la notícia.
    Pot anar acompanyat de/d’:
    .avanttítol : situa el lector en el context necessari per entendre la notícia. No hi figura sempre.
    .títol : presenta la informació fonamental.
    .subtítol : completa o aclareix la informació que conté el títol. No hi figura sempre.
  • L’ entrada és el primer paràgraf, escrit en negreta o amb un cos de lletra més gran, que facilita les dades bàsiques de la notícia, ampliades al cos. Conté el qui i el què , però també hi poden figurar la resta de preguntes.
  • El cos de la notícia sol presentar la resta de preguntes i desenvolupa els fets complementaris en diversos paràgrafs. Cada paràgraf conté una informació diferent. Si la notícia és molt llarga, sol contenir titolets (en negreta) amb l’objectiu de facilitar-ne la lectura i la comprensió.

  • Aspectes lingüístics de la notícia

  • Funció del llenguatge predominant: referencial (o informativa).
  • .Ús denotatiu del lèxic.
  • .Sintaxi predominant: oracions coordinades i subordinades substantives i adjectives (ordre sintàctic: subjecte+verb+complement).
  • .Ús del mode indicatiu (3a persona).
  • .Modalitat oracional: enunciativa.
  • .La llengua de redacció: clara, precisa i correcta (varietat estàndard, és a dir, varietat comuna).
Activitat 3
Avança't al final
Act. individual
Llegir fins a la pàgina 117.
Al capítol X, Marina rep una pallissa. Detenim la lectura a la pàg. 117, quan la protagonista és a terra malferida . Inventeu -a partir d'eixe moment- un final a la història, seguint l'estil marcat per la autora (el text no ha de superar les120 paraules, entre 10 i 12 línies del quadern).).

Activitat 2
Definir i crear un personatge
Act. individual/ equip
Llegir fins a la pàg. 71.
La Marina té un nou amic del qual no sap ni el nom. Inventeu aquest personatge: nom, descripció, passat, nacionalitat, coses que li han pogut passar... 



MATERIAL DE CONSULTA:

RECURSOS EXPRESSIUS PER DESCRIURE

Aspectes físics: 
 Cabells: llisos, negres, ondulats, castanys, rossos, llargs, curts, recollits, arrissats...
 Cara: redona, allargada, de pomes agres, quadrada, de bon any...
 Ulls: grans, negríssims, blaus, de color mel, rodons, tendres, com taronges, esmorteïts...
 Nas: ample, petit, recte, aixafat, xato, punxegut, aguilenc...
 Boca: xicoteta, de pinyonet, grossa, menuda...
 Aspecte general: prim, gros, baixet, alt, llarguirut...

Manera de ser: 
simpàtic, alegre, nerviós, tranquil, mandrós, pessimista, somniador, sincer,babau, espavilat, gelós, avorrit, 
malparlat, ordenat, assenyat, atrevit, covard, generos, solidari, cregut, rialler, orgullós, poruc, graciós, de bona 
pasta ...
Altres aspectes: 
Vestit, gustos i aficions...


Aquesta informació està extreta de l'enllaç següent: 

Consulteu aquest document perquè conté una informació molt completa que us ajudarà a fer el treball.
(La informació està escrita en la variant oriental de la llengua. Recordeu sinònims com noi, noia, nen, nena (xiquet, xiqueta) o les formes verbals de present d'indicatiu que acaben en o (porto), en comptes de e com en el valencià que parlem a la nostra comarca (porte).

Activitat 1
Què li passa, a la Marina?
Llegir cap. 1-2
Act. individual/ equip
Durant els dos primers capítols sembla que la Marina té molt mala sort i li passen coses estranyes. Quines coses li passen? Esbrineu les causes.




Al bloc d'aula de cada grup(portafoli) s'aniran incorporant les activitats plantejades en cada sessió de lectura. Al final, l'alumne/a haurà de complimentar una fitxa o rúbrica on conste la valoració del treball fet, segons el model que s'hi adjunta. Aquesta fitxa la facilitarà la professora en l'última sessió  de cada projecte que fem a classe.

FITXA DE REGISTRE    Treball sobre la lectura ...          

NOM i COGNOMS:                                                        
CURS                                        
EQUIP DE TREBALL:
Caps d’equip:
                                                                                                                                                                 
OBJECTIUS PLANTEJATS en el projecte. Treballar les habilitats següents:
·         la comprensió lectora.
·         l'expressió oral i escrita.
·         l’elaboració del dossier-portafoli com una eina d’organització del coneixement.
·         la correcta presentació de les feines proposades.
·         l’actitud a classe: escolta activa, respecte a les intervencions, portar el material de treball.
·         els valors propis del treball cooperatiu: responsabilitat, cooperació, autonomia.
El projecte permet traballar diverses competències, a més de la comunicació lingüística (CCL), com ara, CAA (aprendre a aprende) , CD (competència digital) , CSC (social i ciudatana) ,  etc.

RÚBRICA de VALORACIÓ dels PROJECTES
És una matriu que permet objectivar el procés de l’avaluació. Heu de marcar el nivell aconseguit en cada apartat.



Competència comunicativa
Diferents nivells d’assoliment: 0= MAL, 1= PARCIALMENT BÉ,  2= BÉ

0
1
2
Comprensió lectora
0: no he pogut seguir la lectura, per desconeixement important de vocabulari.
1: he acabat la lectura, però m’ha costat seguir el fil argumental.
2: he entés la lectura i he seguit sense problema la trama.



Ortografia, expressió escrita
0: he fet moltes faltes d’ortografia bàsica i he escrit molts castellanismes.
1. he fet algunes faltes d’ortografia, pocs castellanismes.
2. ortografia sense errors greus i una correcció gramatical acceptable.



Organització del contingut
0: és caòtic, frases juxtaposades, sense cap ordre.
1: he exposat les idees, però sense una direcció clara.
2. he seguit un ordre lògic i coherent.



Presentació formal
0: mala presentació, sense títol ni ordre.
1: presentació acceptable, però prou millorable.
2: bona presentació, amb títol destacat i les parts de l’escrit clares.




Altres competències:
Tractament de la informació i competència digital/ Autonomia i iniciativa personal/Aprendre a aprendre/ 

Diferents nivells d’assoliment: 0= MAL, 1= PARCIALMENT BÉ,  2= BÉ

0
1
2
1.He llegit els capítols del llibre acordats en cada sessió.



2.He contestat les preguntes segons les pautes marcades en cada activitat.



3.He buscat la informació necessària a fi de realitzar la tasca.



4.He aprés a utilitzar recursos TIC per a la presentació del treball.



5.He pujat al bloc l’activitat en la data prevista.



6.M’he implicat en el treball d’equip.



QUALIFICACIÓ  GLOBAL
Observacions sobre el treball individual: Després de valorar tots els aspectes crec que…


Observacions sobre el treball de l’equip:

INFORMACIÓ SOBRE EL PORTAFOLI




El portafoli-bloc és una mena de dossier d'aprenentatge que recull treballs individuals o en equip fets pels alumnes en la classe de Valencià de la professora Empar Ibáñez.

Els procediments i instruments d'avaluació són, bàsicament, escales d'observació i de valoració aplicades als continguts dels treballs publicats i a les destreses adquirides que poden aplicar-se en contextos diversos. 




Bàsicament, hom valorarà, a més del contingut de fons del treball:

• Competència comunicativa.

En relació a la llengua vehicular de la matèria:
o L’expressió estructurada dels continguts
o La correcció ortogràfica i expressiva
o La riquesa expressiva
o L’ús acurat del lèxic específic de la matèria

• Tractament de la informació i competència digital: 

o La utilització de recursos TIC per a la presentació del treball
o El tractament d’anàlisi i síntesi de la informació obtinguda a la xarxa.

• Autonomia i iniciativa personal: 

o La implicació en el treball a l’aula
o La tinència del material necessari per realitzar el treball diari
o La cerca de material complementari
o La creativitat i la qualitat en l’elaboració dels productes de l’aprenentatge (presentacions, dossiers...)

 • Aprendre a aprendre: 

o l’autoavaluació i reflexió sobre el procés d’aprenentatge
o la consulta de dubtes
o l’acompliment del pla de treball en els treballs cooperatius

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada