LECTURA 3aavaluació
Joan, el Cendrós
L’interés del llibre rau fonamentalment en la presentació i l’anàlisi del món dels adolescents i, per tant, qualsevol escena és susceptible de traure a debat i reflexió les preocupacions i els conflictes juvenils:
—La col·laboració entre companys.
—La solidaritat.
—Les relacions afectives.
—La necessitat de compartir les coses amb els altres.
—L’amistat enfront de l’egoisme.
--------------------------------
PROJECTE 2naavaluació
MISTERIS S.L 1ESO
A partir de la lectura de MISTERIS S.L de Francesc Gisbert i amb la idea d'aconseguir l’equilibri entre entreteniment i aprenentatge, hem llançat la proposta d'adaptar algun dels misteris a resoldre al llibre i fer-ne, o bé un fotomuntatge, a l'estil de novel.la gràfica o fotonovel.la, o bé una versió filmada. Es tracta de formar equips de treballs i fer una versió lliure del misteri a resoldre. La finalitat, a més de l'enriquiment que suposa per si sol el fet de llegir i escriure, és tant ampliar coneixements - escriure guions, estudiar tècniques cinematogràfiques..., com fomentar el treball cooperatiu, la responsabilitat individual dins del grup, les relacions personals...
El treball té diferents parts:
- lectura comprensiva de cadascun dels relats.
- seleccionar un argument de base d'un dels relats.
- escriure una adaptació del "misteri" elegit : guió literari i guió tècnic.
- familiaritzar-se amb el llenguatge cinematogràfic.
- presentar un curt per equip o una novel.leta gràfica d'un dels sis misteris policiacs adaptats.
Cal consultar el següent enllaç:
A més:
Exemple de novel.la gràfica- fotonovel.la-
-----------------------------------
Les propostes de treball han estat seleccionades a partir de la guia elaborada per la mateixa autora del llibre, Gemma Pasqual i Escrivà.
ACTIVITATS
Seguim amb Marina
Activitat 5
Un viatge en tren ( ÀREA DE GEOGRAFIA I HISTÒRIA )
De la comarca de la Safor a la comarca de l’Horta.
La Marina s’ha traslladat de la seua tranquil·la Oliva (la Safor) a la precipitació de la ciutat de València (l’Horta). En tota la novel·la són constants les referències a aquestes dues ciutats que es troben situades en comarques ben diferents. Busqueu informació sobre el trajecte que fa el tren, per quins pobles i ciutats passa i a quines comarques pertanyen. A més a més, situeu les localitats en un mapa comarcal.

Activitat 4
Una notícia trista
A l’última pàgina ens trobem amb una notícia trista,
que ens explica un diari. L'activitat consisteix a redactar en forma de notícia altres fets narrats a la novel·la. Recorda:
- Contingut de la notíciaLa notícia s’estructura a l’entorn de sis preguntes bàsiques (les 5w):qui? (la protagonitza), què? (ha passat), quan ? (s’ha produït), on? (ha succeït), per què? (ha passat), com? . Amb tot, però, no sempre es té prou informació per respondre totes aquestes qüestions.Aquesta és una estructura fixa, de piràmide invertida; és a dir, la informació es disposa de més a menys importància.
La notícia
La notícia és un text narratiu que informa d’un fet o d’un esdeveniment de l’actualitat de forma objectiva.
- Estructura de la notíciaLa notícia presenta tres parts: el titular , l’ entrada (o lead ) i el cos ..El titular : exposa de forma clara el contingut de la notícia.Pot anar acompanyat de/d’:.avanttítol : situa el lector en el context necessari per entendre la notícia. No hi figura sempre..títol : presenta la informació fonamental..subtítol : completa o aclareix la informació que conté el títol. No hi figura sempre.
- L’ entrada és el primer paràgraf, escrit en negreta o amb un cos de lletra més gran, que facilita les dades bàsiques de la notícia, ampliades al cos. Conté el qui i el què , però també hi poden figurar la resta de preguntes.
- El cos de la notícia sol presentar la resta de preguntes i desenvolupa els fets complementaris en diversos paràgrafs. Cada paràgraf conté una informació diferent. Si la notícia és molt llarga, sol contenir titolets (en negreta) amb l’objectiu de facilitar-ne la lectura i la comprensió.
- Aspectes lingüístics de la notícia
- Funció del llenguatge predominant: referencial (o informativa).
- .Ús denotatiu del lèxic.
- .Sintaxi predominant: oracions coordinades i subordinades substantives i adjectives (ordre sintàctic: subjecte+verb+complement).
- .Ús del mode indicatiu (3a persona).
- .Modalitat oracional: enunciativa.
- .La llengua de redacció: clara, precisa i correcta (varietat estàndard, és a dir, varietat comuna).
Avança't al final
Act. individual
Llegir fins a la pàgina 117.
Al capítol X, Marina rep una pallissa. Detenim la lectura a la pàg. 117, quan la protagonista és a terra malferida . Inventeu -a partir d'eixe moment- un final a la història, seguint l'estil marcat per la autora (el text no ha de superar les120 paraules, entre 10 i 12 línies del quadern).).
Llegir fins a la pàgina 117.
Al capítol X, Marina rep una pallissa. Detenim la lectura a la pàg. 117, quan la protagonista és a terra malferida . Inventeu -a partir d'eixe moment- un final a la història, seguint l'estil marcat per la autora (el text no ha de superar les120 paraules, entre 10 i 12 línies del quadern).).
Definir i crear un personatge
Act. individual/ equip
Llegir fins a la pàg. 71.
La Marina té un nou amic del qual no sap ni el nom. Inventeu aquest personatge: nom, descripció, passat, nacionalitat, coses que li han pogut passar...
MATERIAL DE CONSULTA:
RECURSOS EXPRESSIUS PER DESCRIURE
Aspectes físics:
Cabells: llisos, negres, ondulats, castanys, rossos, llargs, curts, recollits, arrissats...
Cara: redona, allargada, de pomes agres, quadrada, de bon any...
Ulls: grans, negríssims, blaus, de color mel, rodons, tendres, com taronges, esmorteïts...
Nas: ample, petit, recte, aixafat, xato, punxegut, aguilenc...
Boca: xicoteta, de pinyonet, grossa, menuda...
Aspecte general: prim, gros, baixet, alt, llarguirut...
Manera de ser:
simpàtic, alegre, nerviós, tranquil, mandrós, pessimista, somniador, sincer,babau, espavilat, gelós, avorrit,
malparlat, ordenat, assenyat, atrevit, covard, generos, solidari, cregut, rialler, orgullós, poruc, graciós, de bona
pasta ...
Altres aspectes:
Vestit, gustos i aficions...
Aquesta informació està extreta de l'enllaç següent:
Consulteu aquest document perquè conté una informació molt completa que us ajudarà a fer el treball.
(La informació està escrita en la variant oriental de la llengua. Recordeu sinònims com noi, noia, nen, nena (xiquet, xiqueta) o les formes verbals de present d'indicatiu que acaben en o (porto), en comptes de e com en el valencià que parlem a la nostra comarca (porte).
Activitat 1
Què li passa, a la Marina?
Llegir cap. 1-2
Act. individual/ equip
Durant els dos primers capítols sembla que la Marina té molt mala sort i li passen coses estranyes. Quines coses li passen? Esbrineu les causes.
Al bloc d'aula de cada grup(portafoli) s'aniran incorporant les activitats plantejades en cada sessió de lectura. Al final, l'alumne/a haurà de complimentar una fitxa o rúbrica on conste la valoració del treball fet, segons el model que s'hi adjunta. Aquesta fitxa la facilitarà la professora en l'última sessió de cada projecte que fem a classe.
RÚBRICA de VALORACIÓ dels PROJECTES
Al bloc d'aula de cada grup(portafoli) s'aniran incorporant les activitats plantejades en cada sessió de lectura. Al final, l'alumne/a haurà de complimentar una fitxa o rúbrica on conste la valoració del treball fet, segons el model que s'hi adjunta. Aquesta fitxa la facilitarà la professora en l'última sessió de cada projecte que fem a classe.
FITXA DE REGISTRE Treball sobre la lectura ...
NOM i COGNOMS:
CURS
EQUIP DE TREBALL:
Caps d’equip:
|
OBJECTIUS PLANTEJATS en el projecte. Treballar les habilitats següents:
· la comprensió lectora.
· l'expressió oral i escrita.
· l’elaboració del dossier-portafoli com una eina d’organització del coneixement.
· la correcta presentació de les feines proposades.
· l’actitud a classe: escolta activa, respecte a les intervencions, portar el material de treball.
· els valors propis del treball cooperatiu: responsabilitat, cooperació, autonomia.
El projecte permet traballar diverses competències, a més de la comunicació lingüística (CCL), com ara, CAA (aprendre a aprende) , CD (competència digital) , CSC (social i ciudatana) , etc.
RÚBRICA de VALORACIÓ dels PROJECTES
És una matriu que permet objectivar el procés de l’avaluació. Heu de marcar el nivell aconseguit en cada apartat.
Competència comunicativa
Diferents nivells d’assoliment: 0= MAL, 1= PARCIALMENT BÉ, 2= BÉ
|
0
|
1
|
2
|
Comprensió lectora
0: no he pogut seguir la lectura, per desconeixement important de vocabulari.
1: he acabat la lectura, però m’ha costat seguir el fil argumental.
2: he entés la lectura i he seguit sense problema la trama.
| |||
Ortografia, expressió escrita
0: he fet moltes faltes d’ortografia bàsica i he escrit molts castellanismes.
1. he fet algunes faltes d’ortografia, pocs castellanismes.
2. ortografia sense errors greus i una correcció gramatical acceptable.
| |||
Organització del contingut
0: és caòtic, frases juxtaposades, sense cap ordre.
1: he exposat les idees, però sense una direcció clara.
2. he seguit un ordre lògic i coherent.
| |||
Presentació formal
0: mala presentació, sense títol ni ordre.
1: presentació acceptable, però prou millorable.
2: bona presentació, amb títol destacat i les parts de l’escrit clares.
| |||
Altres competències:
Tractament de la informació i competència digital/ Autonomia i iniciativa personal/Aprendre a aprendre/
Diferents nivells d’assoliment: 0= MAL, 1= PARCIALMENT BÉ, 2= BÉ |
0
|
1
|
2
|
1.He llegit els capítols del llibre acordats en cada sessió.
| |||
2.He contestat les preguntes segons les pautes marcades en cada activitat.
| |||
3.He buscat la informació necessària a fi de realitzar la tasca.
| |||
4.He aprés a utilitzar recursos TIC per a la presentació del treball.
| |||
5.He pujat al bloc l’activitat en la data prevista.
| |||
6.M’he implicat en el treball d’equip.
| |||
QUALIFICACIÓ GLOBAL
Observacions sobre el treball individual: Després de valorar tots els aspectes crec que…
Observacions sobre el treball de l’equip:
|
INFORMACIÓ SOBRE EL PORTAFOLI
El portafoli-bloc és una mena de dossier d'aprenentatge que recull treballs individuals o en equip fets pels alumnes en la classe de Valencià de la professora Empar Ibáñez.
Els procediments i instruments d'avaluació són, bàsicament, escales d'observació i de valoració aplicades als continguts dels treballs publicats i a les destreses adquirides que poden aplicar-se en contextos diversos.
Bàsicament, hom valorarà, a més del contingut de fons del treball:
• Competència comunicativa.
En relació a la llengua vehicular de la matèria:
o L’expressió estructurada dels continguts
o La correcció ortogràfica i expressiva
o La riquesa expressiva
o L’ús acurat del lèxic específic de la matèria
• Tractament de la informació i competència digital:
o La utilització de recursos TIC per a la presentació del treball
o El tractament d’anàlisi i síntesi de la informació obtinguda a la xarxa.
• Autonomia i iniciativa personal:
o La implicació en el treball a l’aula
o La tinència del material necessari per realitzar el treball diari
o La cerca de material complementari
o La creativitat i la qualitat en l’elaboració dels productes de l’aprenentatge (presentacions, dossiers...)
• Aprendre a aprendre:
o l’autoavaluació i reflexió sobre el procés d’aprenentatge
o la consulta de dubtes
o l’acompliment del pla de treball en els treballs cooperatius
Els procediments i instruments d'avaluació són, bàsicament, escales d'observació i de valoració aplicades als continguts dels treballs publicats i a les destreses adquirides que poden aplicar-se en contextos diversos.
• Competència comunicativa.
En relació a la llengua vehicular de la matèria:
o L’expressió estructurada dels continguts
o La correcció ortogràfica i expressiva
o La riquesa expressiva
o L’ús acurat del lèxic específic de la matèria
• Tractament de la informació i competència digital:
o La utilització de recursos TIC per a la presentació del treball
o El tractament d’anàlisi i síntesi de la informació obtinguda a la xarxa.
• Autonomia i iniciativa personal:
o La implicació en el treball a l’aula
o La tinència del material necessari per realitzar el treball diari
o La cerca de material complementari
o La creativitat i la qualitat en l’elaboració dels productes de l’aprenentatge (presentacions, dossiers...)
• Aprendre a aprendre:
o l’autoavaluació i reflexió sobre el procés d’aprenentatge
o la consulta de dubtes
o l’acompliment del pla de treball en els treballs cooperatius






Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada